lunes, 25 de mayo de 2009

TABLEAU II de Piet Mondrian

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l’edifici, autor, data de realització, localització, materials utilitzats, tipologia,sistema constructiu,…
2. ANÀLISI FORMAL
2.1. Estil
o Neoplasticisme, moviment artístic holandès
o Imposa la raó a la irracionalitat de la IGM amb una ordenació geométrica, simplificació del color, línies verticals i horitzontals,...
o Portà l’art abstracte al límit amb una simplificació radical (composició i color)
o També en disseny i arquitectura
2.2.:Elements plàstics:
o Colors primaris (blau, groc i vermell)
o Blanc (llum) i negre
o Colors plans
o Línies verticals i horitzontals, angles rectes=equilibri
o El negre ailla els colors perquè no es contagiin els uns dels altres i es matitzin, passin desapercebuts
2.3. Composició:
o Oberta i asimétrica, no centre d’atenció
o Composició estudiada segons un ordre mental
o Ordre infinit no s’acaba en els límits del quadre. Seqüència d’un univers infinit
o No moviment (no diagonals ni corbes)
o Bidimensionalitat
o Quadrats blancs (llum) suggereixen una estructura helicoide (moviment centrífug)
2.4. L’obra dins de la història de l’art.
o Exercirà molta influencia en l’art del s.XX i també en el disseny i l’arquitectura
Relacions i influències:
o Cubisdme i art abstracte de Kandinsky
3. INTERPRETACIÓ
3.1. Context (històric, cultural, personal…):
o Després de la I Guerra Mundial
o La raó s’imposa davant el desconcert i la irracionalitat del Dadà
o Neoplasticisme= raó, ordre
o Mondrian
3.2. Contingut i Significació (tema, qui l’encarrega,…):
o Mondrian cada vegada més simplificació
o Organització racional, moviment des de l’interior
o Colors simbòlics i línies també:
Vertical=home=espai=estàtica=harmonia
Horitzontal=dona=temps=dinámica melodía
o Més important la línia que el color
o Vertical (llum del sol) i horitzontal (moviment de la terra en vers el sol)
o No corbes, massa naturalistes
o Art pur, sense evocacions, universal
3.3. Funció (actual i posterior):
o Estètica
o Recerca d’ordre dins el caos i de4 la veritat compositiva i plástica.

COMPOSICIÓ IV de V. Kandinsky

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l’edifici, autor, data de realització, localització, materials utilitzats, tipologia,sistema constructiu,…
2. ANÀLISI FORMAL
2.1. Estil
o Art abstracte, l’autor s’expressa a través dels colors i les línies però no les formes de la realitat
o 1910 primera obra sense tema. Marca un inici.
o
2.2.:Elements plàstics:
o Línies negres i poderoses.
o Predomini dels colors lliures i vius, contrastats
o Sembla que lluiten el groc per una banda i blaus, vermells i verds per l’altra
o Formes lliures i sinuoses, entre reals i abstractes.
2.3. Composició:
o Predominen les taques que composen.
o Predomini de línies verticals, diagonals i corbes que dóna dinamisme.
o Clara divisió en dues parts per les linies verticals (tranquil.la i activa)
o Tots els elements s’organitzen com si fos una dansa
o Tot sembla surar com en l’espai, no hi ha perspectiva
2.4. L’obra dins de la història de l’art.
o Iniciador de l’art abstracte que s’escampa a partir de la IIGuerra Mundial
o S’abança al dibuix informal dels anys 50.
Relacions i influències:
o Fauvisme i expressionisme
3. INTERPRETACIÓ
3.1. Context (històric, cultural, personal…):
o Anys previs a la I guerra mundial. Calma tensa a Europa
o Avenços tecnològics
o La teoria de la relativitat d’Einstein
o Moment de molta activitat artística, avantguardes, successions ràpides d’estils...Abstracció
o Autor
o Funda “der blauer reiter” amb Franz Marc
3.2. Contingut i Significació (tema, qui l’encarrega,…):
o Mostra una sèrie de taques, línies i colors desconnectades de la realitat.
o Colors que expressen un estat emocional (equivalents a sentiments o sons)Sobre el què és espiritual en l’art(1911)
o 2a etapa creativa: Impressions, improvitzacions i composicions
o Conserven encara resons figuratius (primers temes de llegendes, somnis, genets, batalles, religió,...)
o El color: el mitjà directe per influir en l’anima (home religiós)
o Allibera el color de qualsevol lligam amb l’objecte
o Gran aportació a l’art abstracte tant teòrica com pràctica.
o Possible interpretació figurativa.
3.3. Funció (actual i posterior):
o Estetica
o Provocar un impacte emocional a partir de la contemplació: “obra com a representació d’estats d’ànim i no de la realitat”
o

viernes, 22 de mayo de 2009

miércoles, 20 de mayo de 2009

EXPRESSIONISME ABSTRACTE

STABILE-MOBILEde A. Calder

GUERNICA de Picasso

GUERNICA

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l’edifici, autor, data de realització, localització, materials utilitzats, tipologia,sistema constructiu,…
2. ANÀLISI FORMAL
2.1. Estil
o cubisme,formes planes, multiplicitats de punts de vista, elements del cubisme sintètic
o surrealisme,
o expressionisme, dramatisme de l’escena, els rostres,…
2.2.:Elements plàstics:
o Colors (blanc, negre i gris) Molts matisos: GRISALLA
o Llum: desigual
o Cossos i rostres deformats: dramatisme expressiu
o Textures diverses
o No hi ha volum real
o Predomini del dibuix i la línea corba
2.3. Composició:
o Dividit en tres, (quatre) parts, sembla un tríptic
o Tancada i simètrica
o Estructura triangular , el de la llum, dona que crida, els de terra, dona amb nen mort.
o Espai: sense perspectiva, pla
o Pes del quadre recau cap a l’esquerre, on mira tothom
o Gran dinamisme
2.4. L’obra dins de la història de l’art.
o
Relacions i influències:
o
3. INTERPRETACIÓ
3.1. Context (històric, cultural, personal…):
o Plena Guerra civil espanyola
o Bombardeig de Guernica,destrucció de la ciutat, inculpen els bascos.
o Expo internacional de París (pavelló espanyol)
3.2. Contingut i Significació (tema, qui l’encarrega,…):
o Pla de símbols i renúncies (el color)
o És un quadre, un document, una denuncia, un testimoni,…
o Fet real elevat a categoria d’universal: un crit a la vida i a la pau, que denuncia les injustícies de la guerra
o Picasso promet que ni ell ni el seu quadre anirien a Espanya fins que retornes la llibertat. Mor sense veure-ho complert.
3.3. Funció (actual i posterior):
o Propagandística i de denúncia
o Encàrrec de la II República espanyola per l’exposició universal de París de 1937.
o Maig del 1939 exposat a NY. No retornaria a Espanta fins que la llibertat també hi tornés.

GUERNICA

martes, 19 de mayo de 2009

EL GRAN MASTURBADOR de Salvador Dalí

EL GRAN MASTURBADOR

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l’edifici, autor, data de realització, localització, materials utilitzats, tipologia,sistema constructiu,…
2. ANÀLISI FORMAL
2.1. Estil
o Surrealismo oníric
o Apunta el mètode paranoic.crític (Fidel a la realitat però imposible)
o Característiques propies de la seva pintura: dibuix meticulós, minuciositat fotografica, detallista, color brillant i lluminós
o Temàtica de les seves obsessions, experiencias vitals fòbies,…
2.2.:Elements plàstics:
o Llum arbitrària
o Dibuix molt precís i detallista
o Colors brillants i lluminosos.
o Tons càlids i tipics del mediterrani
2.3. Composició:
o Tancada i asimétrica
o Linies sinuoses
o Sensació de profunditat
o Un gran primer pla amb el rostre de l’artista
2.4. L’obra dins de la història de l’art.
o Obra autobiogràfica on apareixen molts dels símbols que envolten la seva obra.
Relacions i influències:
o Teories de Freud
3. INTERPRETACIÓ
3.1. Context (històric, cultural, personal…):
o Període d’entreguerres (desconcert, destrucció,…)
o Intent de entendre el món de l’home des de l’interior
o Teories de Freud. 1900 La interpretació dels somnis
o Surrealisme (moviment literari, artístic lligat a la política) Manifestos d’André Breton
o Dalí
3.2. Contingut i Significació (tema, qui l’encarrega,…):
o És un quadre per Gala, per mostrar el seu amor. Cal explicar les circumstàncies del quadre.
o Forta càrrega d’elements que tenen significats ben diversos relacxonats amb les seves pors, desitjos,…Gran ambigüitat de les imatges
o Cal explicar el significat de les imatges (lleó, lliri, formigues,…)
o Fa una MENA de declaració de les seves pors i preocupacions més intimes. Compendi i resum.
o Autobiogràfic, contemplació de si mateix
o Antecedent del mètode paronoicocrític
3.3. Funció (actual i posterior):
o Estètica
o Via d’escapament dels seus desigs sexuals cap a la dona que estimava.

INTERIOR HOLANDÈS I de Joan Miró

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l’edifici, autor, data de realització, localització, materials utilitzats, tipologia,sistema constructiu,…
2. ANÀLISI FORMAL
2.1. Estil
o Surrealisme (automatisme: associació d’idees, irracionalitat, escriptura automàtica…)
o Primer periode surrealista junt amb Max Ernst entre d’altres
o Esteticismo involuntari basat en l’automatisme
o Trencament amb les covencions socials
o Propi de l’autor: Llenguatge molt particular, els objectes tenen unes formes personals que creen el seu propi llenguatge
o Important Paisatge català de 1923 és el punt de partida del seu llenguatge propi
2.2.:Elements plàstics:
o Colors vius, purs, brillans i plans (primaris)
o Formes distorsionades, imaginatives (biomèrfiques)
o Elements del seu llenguatge propi: linies negres que travessen les zones de colors,…
o Combina elements naturals i rurals molt propers a l’artista amb un llenguatge fins i tot infantil, imaginari
2.3. Composició:
o Tancada i assimètrica
o Tres zones de color
o Jerarquia (músic, llaud, taula,…)
o El tocador aconsegueix desposar els elements al seu voltant com un remolí
o Manca de perspectiva tradicional, però sensació d’espai.
2.4. L’obra dins de la història de l’art.
o Obra on s’hi identifica el llenguatge propi de l’autor que cada vegada s’anirà tornant més “abstracte”.
Relacions i influències:
o Psicoanalisi de Freud
3. INTERPRETACIÓ
3.1. Context (històric, cultural, personal…):
o Període d’entreguerres (desconcert, destrucció,…)
o Intent de entendre el món de l’home des de l’interior
o Teories de Freud.
o Surrealisme (moviment literari, artístic lligat a la política) Manifestos d’André Breton
o Miró
3.2. Contingut i Significació (tema, qui l’encarrega,…):
o Pertany a la sèrie d’interiors holandesos
o Interpretació de El tocador de LLaud (1661)
o Fusió de somni i realitat
o Cert llenguatge infantil
3.3. Funció (actual i posterior):
o Estètica
o Pretén experimentar amb el llenguatge de la infantesa feliç, dels no instruits.

jueves, 14 de mayo de 2009

EL MARXISME SANARÀ ELS MALALTS de Frida Kalho

SOPA CAMPBELL de A. Warhol

NÚMERO 1 de Pollock

DONA II de W. de Kooning

EL GRAN MASTURBADOR de Dalí

INTERIOR HOLANDÈS de Miró

TABLEAU II de Piet Mondrian

COMPOSICIÓ IV de V. kandinsky

TRES NUS EN EL BOSC

CHILLIDA

FIGURA AJAGUDA de Henry Moore

MUSEU GUGGENHEIM DE BILBAO IMATGES

CASA KAUFFMANN

CASA KAUFFMANN IMATGES

PAVELLÓ ALEMANY

miércoles, 6 de mayo de 2009

LA CASA MILÀ de Gaudí

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l’edifici, autor, data de realització, localització, materials utilitzats, tipologia,sistema constructiu,…
2. ANÀLISI FORMAL
2.1. Plantejament general:
Compendi entre arquitectura del s.XIX i els avenços del s.XX
Clar exemple dl modernisme català i de l’obra deGaudí
2.2. Estil:
Modernisme i estil molt personal de l’autor que deixa la seva empremta (referància a la natura, unitat de tota l’obra supervisada per l’arquitecte, nous materials i artesanies,…)
2.3. Elements de suport:
Bigues de ferro i arcs catenaris
No hi ha murs de càrrega i per això les formes totalment lliures (façana ondulada,…
LLibertat de distribució interior dels espais
2.4. Elements de coberta o suportats:
Sostres ondulats
Terrat amb xemeneies totalmment estetiques i funcionals
2.5. Espai exterior i interior:
Planta rectangular i que fa xamfrà
Planta baixa, cinc pisos i un àtic
Interior: Dos coberts interiors molt grans per guanyar llum (estructura molt nova). Parquing, ascensors, diferència de mides de les finestres per potenciar la mateixa entrada de llum a tot arreu.
Assimetric
Exterior : façana ondulada i irregular, recorda les ones del mar, la natura,…Aspecte de pedrera

2.5. L’edifici dins de la història de l’art.
Relacions i influències:
Materials industrials de la revolució
Arts &craft
3. INTERPRETACIÓ
3.1. Context (històric, cultural, personal…):
Veure context del Palau de la Música
Setmana tràgica 1907
Gaudí.
3.2. Significació (tema, qui l’encarrega,…):
La pedrera, per què?
Qui l’encarrega, la familia Milà i ell li dedicà a la dona de la casa : Roser
Signes religiosos, amagats
Ergonomia en tots els elements de la construcció
Plena de referencies i simbolismes de Gaudí (vista al seu projectre inacabat, la sagrada família, ones del mar, …
3.3. Funció (actual i posterior):
Actualment te diverses funcions, cultural, de vivendes particulars, oficines,…
Inicialment unicament havien de ser vivendes particulars i per els servents en una zona de gent adinerada. Primera planta per els senyors i amos i la resta per llogar.

LA CÀRREGA de Ramón Casas

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l’edifici, autor, data de realització, localització, materials utilitzats, tipologia,sistema constructiu,…
2. ANÀLISI FORMAL
2.1. Estil
o modernisme (impressionisme català)- Trenca amb l’academicisme, característiques modernes, mirant a París, amb moltes característiques del impressionisme de París
o Estil molt personal amb pinzellada esvaïda, poc definida, crenat atmosfera,...)
2.2.:Elements plàstics:
o Predomina el color
o Pinzellada solta i esvaïda
o Ambient boirós
o Elements de perspectiva
o Llum molt ben treballada (amb punts blancs que capten la llum)
o Primer terme amb un dibuix molt acurat
2.3. Composició:
o Oberta
o Línies compositives horitzontals i en semicercle
o Buit central compositiu important i típic de l’autor que descentra l’acció (=que a La cursa de braus(1884))
o 3 plans (1r- vaguista a terra, 2n grup de gent i cavalls a la dreta, i 3r un grup de gent que s’aparta)
o Últim pla, el paisatge difuminat i no real.
o Forta sensació de moviment (instantània fotogràfica)
o L’espectador sembla estar al mig de l’escena

2.4. L’obra dins de la història de l’art.
o Una de les obres més representativa del modernisme català, i l’autor mateix va ser un dels personatges més vinculat al moviment pictòric català.
Relacions i influències:
o Degas (instant fugaç, amb grans espais buits al centre,...)
3. INTERPRETACIÓ
3.1. Context (històric, cultural, personal…):
o Inicis s.XX
o Barcelona com una ciutat moderna i pionera en molts aspectes (també culturalment)
o Anarquisme i revoltes del treballadors i grups revolucionaris extremistes
o La força artística de París arriba a Barcelona, una ciutat força conservadora
o Els Quatre gats (generació moderna d’artistes)
o Modernisme, Ramón Casas
3.2. Contingut i Significació (tema, qui l’encarrega,…):
o No es refereix a un fet concret (vaga general) encara que ho sembla. Res no és el que sembla
o Representa una forta repressió contra els treballadors.
o Casas va ser un perfecte cronista de l’època, sense posicionar-se en cap estatus social.
o Més obres de crònica social de l’època que no pas de denúncia social. Hi ha altres obres de tematica similar El garrote vil i Sortida de corpus

3.3. Funció (actual i posterior):
o Denúncia social